امام حسین واهل البیت(ع) ازمنظرمولانا
فهرست موضوعات:
عقید? مولوی درحق خاندان واهل بیت رسول (ع)
به اعتقاد مولوی دشمنی وکین? آل رسول درحد کفر وارتداد است
ولی نعمتان سراپا دادرسی وعدالت اند
اولیاء الله ازدیدار حق نیرومی گیرند
برکات وجودی اهل البیت وخلیفه زادگان مقبل
اولیاء الهی روشنی حقیقی به هستی می بخشند
اهمیّت همنشینی،تبرک وتوسّل به اولیاء الله
علی (ع) نمون? بارز واعلای انسان کامل
توحید ناب :وصف فنای افعالی عا شق
سَلامٌ عَلى آلِ طه وَ یاسِین سَلامٌ عَلى آلِ خَیرِ النَّبیّین د/3 پیشگفتار: عقید? مولوی درحق خاندان واهل بیت رسول (ع) مولوی در دفتر اول مثنوی یک جا از « سبطین» یعنی حضرت امام حسن (ع)وامام حسین (ع) یاد می کند ،وآن دوبزرگوار را گوشوار? عرش ربانی می خواند. چون ز رویش مرتضی شد دُر فشان گشت او شیر خدا در مرج جان چونکه سبطین از سِرش واقف بُدند گوشوار عرش ربّانی شد ند آن یکی از زهر کرده جان نثار وآن سرافکنده براهش مست وار همچنین در دفتر ششم هم یک موضع کلم? «گوشوار» را کنایه از همان سبط پیغمبر آورده است ، درداستان آن شخص که روز عاشورا بشهر «حلب» وارد شد وچون عزاداری شیعیان را دید پرسید که این غوغا وهیاهورا چه سبب است ،به او جواب دادند: روز عاشورا نمی دانی که هست ماتم جانی که از قرنی به است پیش مومن کی بود این قصه خوار قدر عشق گوش ، عشق گوشوار پیش مومن ماتم آن پاک روح شهره تر باشد ز صد طوفان نوح باز مولوی بقدرت خلاق? تخیل شاعرانه وعرفانی درکسوت آن مرد تازه وارد می رود وبا تحقیق عاشقانه اعتقاد درونی خود را اظهار می کند: روح سلطانی ز زندانی بجست جامه چه دریم وچون خاییم دست چونکه ایشات خسرو دین بوده اند وقت شادی شد چو بگسستند بند سوی شا دروان دولت تا فتند کنده و زنجیر را ا ند ا ختند دور ملک است و گه شا هنشهی گر تو یک ذره از ایشان آگهی ور نیی آگه برو بر خود گری زانکه در انکار نقل و محشری به اعتقاد مولوی دشمنی وکین? آل رسول درحد کفر وارتداد است در حکایت باغبان وتفرقه انداختن بین صوفی وفقیه وسید ،که در دفتر دوم مثنوی آمده است، آنجا که باغبان از سید علوی بد وناسزا می گوید ، مولوی بر می آشوبد ،چندانکه عداوت وکین? آل رسول را در حکم کفر وارتداد می شمارد و دشمنان اهل بیت را روسپی زاده می خواند : هر که باشد از زنا وز زانیان این برد ظن در حق ربانیان آنچه گفت آن باغبان بوالفضول حال او بد ، دور از اولاد رسول گر نبودی از نتیجه ی مرتدان کی چنین گفتی برای خاندان تا چه کین دارند دایم دیو وغول چون یزید وشمر با آل رسول خلاصه یک دهان خواهم به پهنای فلک تا بگویم وصف آن رشک ملک ور دهان یابم چنین و صد چنین تنگ آید در فغان این حنین این قدر گر هم نگویم ای سند شیشهی دل از ضعیفی بشکند شیشهی دل را چو نازک دیدهام بهر تسکین بس قبا بدریدهام برای بررسی این موضوع مهم« امام حسین و اهل البیت (ع) از منظر مولانا» واژگانی نظیر " ولی" ،" انسان کامل" و" عشق " درمثنوی معنوی مورد کاوش قرار می گیرد. زیرا براساس مشرب مولوی اولیاء الله، ولی الله اکبر وانسان کامل( انسان العین) وسلطان عشق واسوه واسطور? اخلاق بشری اند .همچنین از نظر مولانا سالار شهیدان و اهل البیت(ع)،تجلی اسم « ولی» و مظهرکامل «خلیفة الله» وظهور اسم « حبیب» ومجلای اتم ربوبیت حضرت باری تعالی در" ازادی اخلاقی" اند. بنابراین پژوهش دراین موضوع را درسه فصل پی می گیریم :
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |